خطر کوری ناشی از مصرف داروهای نیرو بخش جنسی

مقام‌های بهداشتی آمریکا سرگرم بررسی گزارش‌هایی از بروز درجات مختلف نابینایی در شماری از مردانی که داروی تقویت قوای جنسی (وایاگرا) مصرف می‌کنند، هستند.
به گزارش پایگاه اینترنتی بی‌بی‌سی، اداره مواد غذایی و دارویی آمریکا (اف دی ای)، ‪ ۵۰‬مورد عارضه چشمی را که می‌تواند در مردان مبتلا به ناراحتی قلبی یا دیابت روی دهد، شناسایی کرده است.
با این حال "اف دی ای" معتقد است: هنوز هیچ شاهدی مبنی بر عوارض نابینایی ناشی از مصرف داروهای تقویت قوای جنسی پیدا نکرده است.
از زمان عرضه داروهای تقویت‌کننده قوای جنسی جدید در سال ‪ ۱۹۹۸‬تاکنون بیش از ‪ ۲۰‬میلیون مرد در سراسر جهان از آن استفاده کرده‌اند.
یک سخنگوی شرکت "فایزر" سازنده این داروها گفته است که این شرکت اصلاح برچسب‌های هشداردهنده روی بسته‌های این داروها را مد نظر قرار داده است.
"دانی یل واتس" گفت: ما برای هشدار روی دارو به طوری که وقوع این موارد نادر چشمی را منعکس کند، سرگرم گفت و گو با اف دی‌ای هستیم.
وی گفت: کسانی که داروهای تقویت جنسی را مصرف می‌کنند، اغلب مبتلا به آن دسته از بیماری‌هایی هستند که می‌تواند باعث کوری شود.
در میان ‪ ۱۳‬هزار نفری که در آزمایش‌های کلینیکی برای امتحان این داروها شرکت کردند، حتی یک مورد ناراحتی چشمی مشاهده نشده بود.
این ناراحتی که به "نایون" (‪ (NAION‬موسوم است، باعث تحلیل سریع قوای چشم می‌شود و در حادترین موارد به کوری کامل منجر خواهد شد.
دکتر "هوارد پومرانز" از نویسندگان گزارشی درباره این بیماری که در ماه آوریل در نشریه "نورو اوپتالمولوژی" چاپ شد، گفت: این دارو از مدت‌ها پیش به مشکلات بینایی ارتباط داده شده بود.
وی افزود: معلوم شده که برخی از کسانیکه داروهای تقویت جنسی مصرف می کنند، موقتا رنگ‌ها را متفاوت از آنچه هست می‌بینند، اما نایون یک بیماری خیلی جدی تر است.
پومرانز گفت: این مشکل به درستی درک نشده، زیرا اکثر مردم لازم نمی دانند به چشم پزشک خود بگویند که داروی تقویت قوای جنسی مصرف می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: مردها با انجام یک آزمایش ساده می‌توانند از این بیماری پرهیز کنند.
دکتر "ژوان رین" از آژانس نظارت و وضع مقررات بر مواد دارویی و بهداشتی بریتانیا گفت: تاکنون تنها شش گزارش درباره واکنش منفی به داروهای تقویت قوای جنسی که منجر به کوری شده، دریافت کرده است.
این در حالی است که در بریتانیا برای ‪ ۹۰۰‬هزار نفر داروی تقویت قوای جنسی تجویز شده است.
رین می‌گوید: مساله توسط ضابطان اروپایی تحت بررسی است، اما تاکنون هیچ شاهد قطعی که نشان دهد داروی تقویت قوای جنسی عامل ناراحتی چشم بوده یافت نشده است.
وی افزود: "عاقلانه نیست که بیماران دارو را از طریق اینترنت (بدون تجویز پزشک) خریداری کنند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر